ẢNH HƯỞNG CỦA NHẬN THỨC VỀ KHUÔN MẪU GIỚI ĐẾN DỰ ĐỊNH KHỞI NGHIỆP CỦA PHỤ NỮ: TỪ LÝ LUẬN ĐẾN THỰC TIỄN

ẢNH HƯỞNG CỦA NHẬN THỨC VỀ KHUÔN MẪU GIỚI ĐẾN DỰ ĐỊNH KHỞI NGHIỆP CỦA PHỤ NỮ: TỪ LÝ LUẬN ĐẾN THỰC TIỄN

PHAN THI THU HA
Summary: 
Women’s startup and participation in business activities that bring about great benefits to the development of society in general and contribute to improving their status. Although the society concerns and facilitates them, business women face many barriers, including barriers from genderstereotypes. This article identifies some common gender stereotypes in business activities and clarifies their influences on women’s entrepreneurial intentions. Results from previous studies and data from the research “Women’s awareness, entrepreneurial intention in international integration context” conducted by Vietnam Women’s Academyin 2017 show that entrepreneurial intention of a woman is influenced by her awareness ofgenderstereotypes in business.Genderstereotypes are one of thefactors that prevent them from starting up a business.
Keywords: 
Gender stereotypes
entrepreneurial intention
influence.
Refers: 

[1] ADB. (2016). Báo cáo nghiên cứu Doanh nghiệp nhỏ và vừa do phụ nữ làm chủ tại Việt Nam: Thực trạng và khuyến nghị chính sách.

[2] . Birkner S., Aderemi. (2015). Culture and its Effect on Female Entrepreneurship Around the World: Convergence or an Emerging Trend? Proceedings of the 10th European Conference on Innovation and Entrepreneurship, pp. 83 - 89.

[3] Díaz-García, M. C., Jiménez-Moreno J. (2010). Entrepreneurial intention: the role of gender. Int Entrep Manag J (2010) 6:261-283.

[4] Duehr E. E., Bono J. E. (2006). Men, women, and managers: Are stereotypesfinally changing?. Personnel Psychology 2006, 59, 815 - 846

[5] Gupta V. K., Turban D. B., Pareek A.. (2012). Differences Between Men and Women in Opportunity Evaluation as a Function of Gender Stereotypes and Stereotype Activation. Entrepreneurship Theory and Practice.

[6] HausI., SteinmetzH., Isidor R., Kabst R.. (2013).Gender effectsonentrepreneurial intention:ameta-analytical structural equation model. International Journal of Gender and Entrepreneurship, Vol. 5 No. 2, 130-156.

[7] Office of the High Commissioner for Human Rights, Palais des Nations, CH-1211 Geneva 10, Switzerland. (2014). Genderstereotypes and Stereotyping and women’srights. Available at: Lấy từ http://www.ohchr.org/Documents/Issues/Women/WRGS/OnePagers/Gender_stereo....

[8] Lo C., Sun H., Law K. (2012). Comparing the Entrepreneurial Intention between Female and Male Engineering Students. Journal of Women’s Entrepreneurship and Education (2012, No. 1-2, 28-51)

[9] María E., Mauricio C. D. (2017). Factors affecting the success of women’s entrepreneurship: a review of literature. International Journal of Gender and Entrepreneurship, Vol. 9 Iss 1 pp.

[10] Shinnar R. S., Giacomin O.,Janssen F. (2012). Entrepreneurial Perceptions and Intentions: The Role ofGender and Culture. Entrepreneurship theory and practice

[11] Trần Quang Tiến. (2017). Ảnh hưởng của định kiến giới và nhận thức về môi trường kinh doanh tới dự định khởi nghiệp của phụ nữ - Tình huống ở Việt Nam. Bài viết tại Hội thảo “Giới trong phát triển kinh tế bền vững”do Học viện Phụ nữ Việt Nam tổ chức vào ngày 23 tháng 11 năm 2017 tại Hà Nội.

[12] Học viện Phụ nữ Việt Nam. (2017). Báo cáo kết quả Điều tra cơ bản về nhận thức, dự định khởi nghiệp của phụ nữ trong bối cảnh hội nhập quốc tế. Giai đoạn I Khu vực miền Bắc.

How to Cite: 
PHAN THI THU HA, ,2018, ẢNH HƯỞNG CỦA NHẬN THỨC VỀ KHUÔN MẪU GIỚI ĐẾN DỰ ĐỊNH KHỞI NGHIỆP CỦA PHỤ NỮ: TỪ LÝ LUẬN ĐẾN THỰC TIỄN, WOMEN'S SCIENCE JOURNAL, 2-11, 2, (http://tapchikhoahoc.hvpnvn.edu.vn./anh-huong-cua-nhan-thuc-ve-khuon-mau-gioi-den-du-dinh-khoi-nghiep-cua-phu-nu-tu-ly-luan-den-thuc-0)

Articles in Issue