VAI TRÒ, VỊ TRÍ CỦA NỮ TRÍ THỨC VIỆT NAM TRONG CÔNG TÁC ĐÀO TẠO VÀ PHÁT TRIỂN NGUỒN NHÂN LỰC CHẤT LƯỢNG CAO TỪ GÓC NHÌN GIỚI

VAI TRÒ, VỊ TRÍ CỦA NỮ TRÍ THỨC VIỆT NAM TRONG CÔNG TÁC ĐÀO TẠO VÀ PHÁT TRIỂN NGUỒN NHÂN LỰC CHẤT LƯỢNG CAO TỪ GÓC NHÌN GIỚI

DUONG KIM ANH
Summary: 
Training and development of high quality human resources is a breakthrough solution to promotethe development of thecountry,creating momentum forsustainable development.In thecontext of integration, training and development of high quality human resources is the driving force of sustainable development. In orderto help Vietnam become a modern industrialized country, it is necessary to promote the role and responsibility of teachers. Many of them are female intellectuals who not only play an important role in educatingchildren in the family, but also nurture futuregenerations through education and training. Usinggender perspectives, this article analyzes the roles and responsibilities of Vietnamesefemaleintellectuals in training and development of high quality human resources, and suggests solutions to empowering Vietnameseintellectuals to effectivelycontributeto highereducation. The article also emphasizes that training and education of high quality human resources should focus on gender sensitive issues to mainstream gender into strategies and curricula to meet the gender needs of the beneficiaries who are students and learners as well as to create the development opportunities for female lecturers and female scientists.
Keywords: 
female intellectuals
high quality human resources
empowering
gender mainstreaming
training and development.
Refers: 

[1] Đảng Cộng sản Việt Nam. (2006). Văn kiện Đại hội đại biểu toàn quốc lần thứ X. Hà Nội: Nhà xuất bản Chính trị Quốc gia.

[2] Đảng Cộng sản Việt Nam. (2011). Văn kiện Đại hội đại biểu toàn quốc lần thứ XI. Hà Nội: Nhà xuất bản Chính trị Quốc gia.

[3] Đảng Cộng sản Việt Nam. (2016). Văn kiện Đại hội đại biểu toàn quốc lần thứ XII. Hà Nội: Nhà xuất bản Chính trị Quốc gia.

[4] Hoàng Bá Thịnh. (2010). Đặc điểm của đội ngũ trí thức hiện nay. Kỷ yếu hội thảo khoa học quốc gia

[5] Học viện Phụ nữ Việt Nam. (2016). Thực trạng, chính sách và giải pháp đào tạo nguồn nhân lực nữ chất lượng cao ở Việt Nam. Hà Nội: Nhà xuất bản Thanh Niên.

[6] Hồ Chí Minh toàn tập (tập 11). (2000). Hà Nội: Nhà xuất bản Chính trị Quốc gia.

[7] Hồ Chí Minh toàn tập (tập 4). (2000). Hà Nội: Nhà xuất bản Chính trị Quốc gia.

[8] Nguyễn Thị Báo. (2016). Nữ trí thức và bình đẳng giới ở Việt Nam. Tạp chí lý luận chính trị tháng 4/2016

[9] NguyễnThị Thu Hà. (2008). Định kiến giới đối với nữ trong lãnh đạo, quản lý. Tạp chí nghiên cứu gia đình và giới số 2-2008.

[10] Sandberg, S. (2014). Dấn thân: Phụ nữ, công việc và quyết tâm lãnh đạo. Hà Nội: Nhà xuất bản Trẻ.

[11] Tổng cục Thống kê. (2016). Thông cáo báo chí về tình hình kinh tế xã hội năm 2016. Lấy từ: http://gso.gov.vn/default.aspx?tabid=382&idmid=&ItemID=16171

[12] Wollstoncraft, M. (1972). A vindication on the rights of women. London: printed for Johnson

How to Cite: 
DUONG KIM ANH, ,2018, VAI TRÒ, VỊ TRÍ CỦA NỮ TRÍ THỨC VIỆT NAM TRONG CÔNG TÁC ĐÀO TẠO VÀ PHÁT TRIỂN NGUỒN NHÂN LỰC CHẤT LƯỢNG CAO TỪ GÓC NHÌN GIỚI, WOMEN'S SCIENCE JOURNAL, 11-21, 1, (http://tapchikhoahoc.hvpnvn.edu.vn./vai-tro-vi-tri-cua-nu-tri-thuc-viet-nam-trong-cong-tac-dao-tao-va-phat-trien-nguon-nhan-luc-chat-0)

Articles in Issue